Maandag 23 juli - Reisverslag uit Aanjar, Libanon van Reisgroep Libanon 2018 - WaarBenJij.nu Maandag 23 juli - Reisverslag uit Aanjar, Libanon van Reisgroep Libanon 2018 - WaarBenJij.nu

Maandag 23 juli

Door: Inge en Thessa

Blijf op de hoogte en volg Reisgroep Libanon 2018

25 Juli 2018 | Libanon, Aanjar

Hallo allemaal,

Vanochtend stond om 8 uur het ontbijt klaar. Nanour (Hagop's vrouw) bracht nog speciale broodjes mee uit Anjar. Daarna zijn we voor het eerst naar de DVBS (daly vacation bible school) gegaan. We kregen eerst een grote rondleiding over het terrein, daarna werden we voorgesteld aan de kinderen van het kamp! Met hen hebben we een spel gedaan zodat ze onze namen konden leren kennen, wat erg leuk was.

Daarna gingen we naar Hagop's huis en hebben we kennis gemaakt met Hagop' s moeder en de moeder van Nanour. We kregen daar koffie en wat lekkers. Iets waar we vandaag nog erg aan moeten wennen is dat we elke dag enorm veel lekkere Libanese gerechten krijgen. Dit wordt gedaan uit waardering en omdat de mensen erg dienstbaar en gastvrij zijn.

's Middags zijn we met een aantal docenten van de DVBS naar een restaurant gegaan in Rajak waar we Libanees hebben gegeten en ook voor het eerst gefrituurde kikkers hebben gegeten. Tegenover het restaurant zat een oud treinstation waar we zijn wezen kijken. Bijzonder aan dit verhaal is, dat de Libanezen nog steeds toeslag betalen voor de werknemers en het onderhoud van het station, terwijl dit station al jarenlang gesloten is en de rails en treinen ondertussen bijna vergaan zijn (zie foto's).

Vervolgens zijn we direct doorgereden naar de ruïnes van Anjar waar we eerst nog een stukje geschiedenis kregen te horen van de ruïnes. Daar hebben wij een tijd rondgelopen en heel veel foto’s gemaakt.

s' Avonds gingen we eten in een restaurant met de vrouwengroep en een afvaardiging van het bestuuur van de kerk. Nadat we de maaltijd op hadden werden we naar een andere tafgel gestuurd voor het fruitbuffet. Dit was echt aan een aparte tafel.

Gister en vandaag zijn we een aantal malen langs Syrische vluchtelingenkampen gereden met de bus. Deze tentenkampen zijn gebouwd door Syrische mensen zelf, op lege stukken land en soms ook tussen de huizen. We hebben ons laten vertellen dat er in Anjar 500 Armeense/Libanese gezinnen wonen en 200 Syrische gezinnen. Het is schrijnend om te zien hoe deze tentenkampen er bij staan en je vraagt je af hoe deze mensen in de winter door de kou en regen/sneeuw heen moeten komen. Dit maakt ons enorm bewust van hoe goed we het in Nederland hebben en hoe dankbaar we mogen zijn dat wij in Nederland geboren zijn.

Liefs,

Reisgroep Libanon

P.s. door het volle schema lopen wij een beetje achter met onze blogs, we werken dit z.s.m. weer bij! ☺

• 26 Juli 2018 - 04:24

Helen:

Hoi allemaal,

Het klinkt inderdaad als een heel gastvrij land waar op het gebied van eten in ieder geval goed voor jullie gezorgd wordt (op de kikkers na haha).
    Ben benieuwd naar de volgende blogs, we wachten het weer af.
    Succes daar!

Groetjes Helen

• 26 Juli 2018 - 05:55

Evert Jan En Carla:

Wat gastvrij en al dat eten. Jullie zullen wel een paar kilo groeien. Judith en marcel als wij een keer bij jullie eten geen kikkers. Knap dat jullie dat wel gedaan hebben. Heel fijn om weer wat te lezen. Ben benieuwd naar jullie volgende verhaal. Heel veel genieten nog

• 26 Juli 2018 - 05:53

• 26 Juli 2018 - 18:57

Gerald & Gerlinda:

Hoi, wat mooi om te lezen
    En wat maken jullie veel mee.
    En er word dus goed voor jullie gezorgd.
    Marcel & Judith ; Rens wilde jullie graag een kaart sturen.
    Dus bij deze .. hij denkt aan jullie

Verslag uit: Libanon, Aanjar

Libanon 2018

Hallo allemaal!

Aankomende zaterdag 21 juli mogen wij eindelijk onze reis naar Libanon gaan maken! We hebben er ontzettend zin in!

Afgelopen maanden hebben vooral in het teken gestaan van geldinzameling voor het zomer- kinderkamp van dominee Hagop Akbasharian. Zo hebben jullie misschien wel onze wijnactie, Libanese avond en het Benefietconcert voorbij zien komen! Uiteindelijk hebben we met alle acties ruim €16.000,- opgehaald!

Na deze drukke tijd mogen wij nu met eigen ogen twee verschillende kinderkampen gaan bekijken en bij het kinderwerk gaan helpen. Hoe dit precies vorm gaat krijgen weten we nog niet goed, in Libanon is voorbereiding iets wat meestal op zich laat wachten tot 5 minuten van tevoren hebben wij ons laten vertellen.

We beginnen onze reis in Anjar, waar dominee Hagop woont en wij hem en zijn vrouw Nanur zullen mogen gaan ontmoeten. Later in de week reizen we door naar Kchag, waar ook een kinderkamp is. Als laatste verblijven wij aan het eind van onze reis een aantal dagen in Beiroet en zullen daar nog verschillende dingen gaan bekijken.

Ook kregen we van dominee Hansum een mooie kerststal uit Israël, om cadeau te geven aan dominee Hagop! Deze kregen wij afgelopen zondag tijdens de uitzwaaidienst mee, zie afbeelding.

Via deze weg zullen we jullie regelmatig op de hoogte houden en foto's plaatsen van de dingen die we mee maken!